georgia o'keeffe

Georgia O’Keeffe | Η πρωτοπόρος του αμερικάνικου μοντερνισμού

Ποια ήταν η Τζόρτζια Ο'κήφ;

Η Georgia O’Keeffe ήταν Αμερικανή ζωγράφος του 20ου αιώνα και πρωτοπόρος του αμερικάνικου μοντερνισμού , γνωστή για τους καμβάδες της που απεικονίζουν τα λουλούδια, τους ουρανοξύστες, τα ζωικά κρανία και τα νοτιοδυτικά τοπία.

Georgia O’Keeffe with Painting in the Desert, N.M., 1960. Tony Vaccaro (American, b. 1922). Chromogenic print; 35.2 x 45.7 cm (13 7/8 x 18 in.). Georgia O’Keeffe Museum, 2007.3.2. Photo: Tony Vaccaro/Tony Vaccaro Studio

Τα πρώτα χρόνια της ζωή της στο Ουισκόνσιν και την Βιρτζίνια

Η Georgia O’Keeffe γεννήθηκε στις 15 Νοεμβρίου 1887, σε ένα αγρόκτημα σίτου στο Sun Prairie, Wisconsin. Οι γονείς της μεγάλωσαν μαζί ως γείτονες. Ο πατέρας της Φράνσις  Ο’κήφ ήταν Ιρλανδός, και η μητέρα της Ida Totto είχε καταγωγή από την Ολλανδία και την Ουγγαρία . Η Georgia O’Keeffe , ήταν το δεύτερο από τα επτά παιδιά, πήρε το όνομά της από τον πατέρα της μητέρας της GeorgeTotto.

Georgia O'Keeffe in 1918 by Alfred Stieglitz

Η μητέρα της O’Keeffe’s, φιλοδοξούσε να γίνει γιατρός, ενθάρρυνε τα παιδιά της να λάβουν καλή εκπαίδευση. Σαν παιδί η  O’Keeffe ανέπτυξε μια περιέργεια για τον φυσικό κόσμο και ένα πρόωρο ενδιαφέρον για να γίνει καλλιτέχνης, την οποία η μητέρα της ενθάρρυνε με την παρακολούθηση μαθημάτων από έναν ντόπιο καλλιτέχνη. Η εκτίμηση για την τέχνη ήταν μια οικογενειακή υπόθεση για την Ο’κήφ: οι δύο γιαγιάδες της και δύο από τις αδελφές της είχαν επίσης έφεση στην ζωγραφική.

Σπουδές και καλλιτεχνική εξέλιξη

Η Ο’κήφ συνέχισε να μελετά την τέχνη, καθώς επίσης και τα ακαδημαϊκά θέματα στην Sacred Heart Academy , ένα αυστηρό και αποκλειστικό γυμνάσιο στο Madison του Wisconsin. Αν και η οικογένειά της μετακόμισε στην πολιτεία της Βιρτζίνια το 1902, η Ο’κήφ ζούσε με τη θεία της στο Ουισκόνσιν και παρακολουθούσε μαθήματα στο Μάντισον. Εντάχθηκε στην οικογένειά του το 1903 όταν ήταν 15 και ήδη ήταν μια εκκολαπτόμενη καλλιτέχνης οδηγούμενη από ένα ανεξάρτητο πνεύμα.

Georgia O'Keeffe - Archives of Women Artists, Research and Exhibitions

Μετά την αποφοίτησή της από το γυμνάσιο, η Ο’κήφ πήγε στο Σικάγο, όπου παρακολούθησε μαθήματα στο Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο, μελετώντας με τον John Vanderpoel από το 1905 έως το 1906. ήταν η καλύτερη στην τάξης της, αλλά προσεβλήθει από τυφοειδή πυρετό και έπρεπε να μείνει έναν χρόνο μακριά για να αναρρώσει.

Αφού ανέκτησε την υγεία της  η Ο’κήφ ταξίδεψε στην Νέα Υόρκη το 1907 για να συνεχίσει τις καλλιτεχνικές της σπουδές.Παρακολούθησε μαθήματα στο Art Students League , όπου έμαθε ρεαλιστικές τεχνικές ζωγραφικής από τον Γουίλιαμ Μέριτ Τσέις, τον φ. Λουίς Μόρα και την κ. Κοξ. Ένα από τα έργα της το δοχείο χαλκού (1908), κέρδισε υποτροφία για φοίτηση στο θερινό σχολείο της League’s summer school in Lake George, New York .

Ενώ συνέχισε να εξελίσσεται ως καλλιτέχνης η Ο’κήφ επέκτεινε τις ιδέες της για την τέχνη με τις επισκέψεις της σε studio και ιδιαίτερα, το 291, ιδρυμένο από τους φωτογράφους Alfred Stieglitz και Edward Steichen. Βρισκόταν στον αριθμό 291 της 5ης Λεωφόρου, πρώην στούντιο Steichen, 291 ήταν μια πρωτοποριακή γκαλερί που ανέβασε την τέχνη της φωτογραφίας και εισήγαγε το πρωτοποριακό έργο των σύγχρονων Ευρωπαίων και Αμερικανών καλλιτεχνών.

Οικογενειακά προβλήματα

Μετά από ένα έτος μελέτης στη Νέα Υόρκη, η Ο’κήφ επέστρεψε στην Βιρτζίνια όπου η οικογένειά της είχε πέσει σε δύσκολες εποχές: Η μητέρα της ήταν στο κρεβάτι με φυματίωση και η επιχείρηση του πατέρα της είχε χρεοκοπήσει. Ανίκανη να αντέξει οικονομικά να συνεχίσει τις σπουδές τέχνης , η Ο’κήφ επέστρεψε στο Σικάγο το 1908 για να εργαστεί ως εμπορικός καλλιτέχνης. Μετά από δύο χρόνια, επέστρεψε στην Βιρτζίνια, και μετακόμισε με την οικογένειά της στο Σάρλοτσβιλ.

Lake George, Autumn, 1922 by Georgia O'Keeffe

Καλλιτεχνική ωρίμανση

Το 1912, παρακολούθησε ένα μάθημα τέχνης στο θερινό σχολείο του Πανεπιστημίου της Βιρτζίνια, όπου σπούδασε με τον Alon Bement . Ένα μέλος του Κολλεγίου καθηγητών στο Πανεπιστήμιο της Κολούμπια, εκεί γνώρισε η Ο’κήφ τις επαναστατικές ιδέες του συναδέλφου της στο Κολούμπια, Arthur Wesley Dow, του οποίου η προσέγγιση στη σύνθεση και το σχέδιο επηρεάστηκε από τις αρχές της ιαπωνικής τέχνης. Η Ο’κήφ άρχισε να πειραματίζεται με την τέχνη της, σπάζοντας τον ρεαλισμό και αναπτύσσοντας την δική της οπτική έκφραση μέσα από πιο αφηρημένες συνθέσεις.

Δεδομένου ότι πειραματίστηκε με την τέχνη της, η Ο’κήφ δίδαξε στα δημόσια σχολεία στο Αμαρίλο, Τέξας, από 1912 μέχρι το 1914. Ήταν επίσης Βοηθός διδασκαλίας κατά τη διάρκεια των καλοκαιριών. Το 1915, ενώ δίδασκε στο Columbia College στην Νότια Καρολίνα, η Ο’κήφ ξεκίνησε μια σειρά από αφηρημένα σχέδια με κάρβουνο και ήταν ένας από τους πρώτους Αμερικανούς καλλιτέχνες που πειραματίστηκε με την πρακτική pure abstraction”σύμφωνα με το Μουσείο Γεωργίας Ο’κήφ.

Georgia O'Keeffe

Η σχέση ζωής με τον Στίγκλιτζ

Η Ο’κήφ ταχυδρομεί μερικά από τα σχέδιά της στην Anita Pollitzer, μια φίλη της και πρώην συμμαθήτρια , η οποία έδειξε το έργο της στον Στίγκλιτζ.Το 1917 παρουσίασε την πρώτη της ατομική έκθεση. Έναν χρόνο αργότερα, μετακόμισε στη Νέα Υόρκη, και με την βοήθεια του Στίγκλιτζ βρήκε ένα μέρος για να ζήσει και να εργαστεί. Της Παρείχε επίσης οικονομική υποστήριξη για να επικεντρωθεί στην τέχνη της. Συνειδητοποιώντας την βαθιά σύνδεση τους , οι καλλιτέχνες ερωτεύτηκαν και ξεκίνησε η σχέση τους. Ο Στίγκλιτζ και η γυναίκα του χώρισαν, και αυτός με την Ο’κήφ παντρεύτηκαν το 1924. Ζούσαν στην πόλη της Νέας Υόρκης και περνούσαν τα καλοκαίρια τους στη λίμνη George, στη Νέα Υόρκη, όπου η οικογένεια του Στίγκλιτζ είχε σπίτι.

Georgia O'Keefe and Alfred Stieglitz
Georgia O'Keeffe and Alfred Stieglitz

Διάσημα έργα τέχνης της

Ως καλλιτέχνης, ο Στίγκλιτζ, ο οποίος ήταν 23 χρόνια μεγαλύτερος από την Ο’κήφ, βρήκε στο πρόσωπο της την μούσα του , έχοντας πάνω από 300 φωτογραφίες της, συμπεριλαμβανομένων τόσο πορτρέτα και γυμνά. Ως έμπορος τέχνης, υπερασπίστηκε το έργο της και προώθησε την καριέρα της. Την ενέταξε στον κύκλο των καλλιτεχνών του, συμπεριλαμβανομένων των Steichen, Τσαρλς Demuth, Μάρσντεν Χάρτλεϊ, Άρθουρ Ντοβ, Τζον Μαρίν και Πωλ Strand. Εμπνευσμένη από τη ζωντάνια του σύγχρονου κινήματος τέχνης, άρχισε να πειραματίζεται με την προοπτική, χρωματίζοντας μεγαλύτερα κοντινά πλάνα των λουλουδιών, το πρώτο από τα οποία ήταν πετούνια No. 2  η οποία εκτέθηκε το 1925, ακολουθούμενη από έργα όπως η μαύρη ίριδα (1926) και Oriental oppies (1928).

 

Αν θα μπορούσα να ζωγραφίσω το λουλούδι ακριβώς όπως το βλέπω κανείς δεν θα έβλεπε τι βλέπω γιατί θα ήταν το χρώμα μικρό, όπως το λουλούδι είναι μικρό, είχε πει η Ο’κήφ. Έτσι είπα στον εαυτό μου θα ζωγραφίσω αυτό που βλέπω το λουλούδι είναι για μένα, αλλά εγώ θα κάνω το χρώμα μεγάλο και θα εκπλαγείτε μπορεί να πάρει χρόνο για να το δείτε αλλά θα σταθούν να το δουν ακόμη και οι απασχολημένοι Νεοϋορκέζοι.

Petunia No. 2 by Georgia O'Keeffe
Black Iris by Georgia O'Keeffe

Καλλιτεχνική καθιέρωση

Έστρεψε την καλλιτεχνική ματιά της στην Νέα Υόρκη στους ουρανοξύστες της πόλης, το σύμβολο της νεωτερικότητας, σε πίνακες όπως της όπως η νύχτα της πόλης (1926), Σέλτον Hotel, Νέα Υόρκη No. 1 (1926) και κτίριο καλοριφέρ νύχτα, Νέα Υόρκη (1927). Μετά από τις πολυάριθμες ατομικές εκθέσεις, η Ο’κήφ είχε την πρώτη αναδρομική της, πίνακες από την γεωργία, η οποία άνοιξε στο Μουσείο του Μπρούκλιν το 1927. Με την συγκεκριμένη έκθεση κατάφερε να καθιερωθεί ως ένας από τους πιο σημαντικούς και επιτυχημένους Αμερικανούς καλλιτέχνες, ήταν ένα σημαντικό επίτευγμα για μια γυναίκα καλλιτέχνη στον ανδροκρατούμενο τότε κόσμο της τέχνης. Η πρωτοποριακή της επιτυχία την καθιέρωσε ως φεμινιστικό πρότυπο για τις επόμενες γενιές.

Radiator Building, Night, New York (1927) by Georgia O'Keeffe

Το καλοκαίρι του 1929, η Ο’κήφ βρήκε μια νέα κατεύθυνση για την τέχνη της όταν πραγματοποίησε την πρώτη επίσκεψή της στο βόρειο Νέο Μεξικό. Το τοπίο, η αρχιτεκτονική και ο τοπικός πολιτισμός των Νάβαχο την ενέπνευσαν, θα επέστρεφε στο νέο Μεξικό, το οποίο ονόμασε «μακρινό,» τα καλοκαίρια που χρωματίζουν. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, παρήγαγε τα εμβληματικά έργα ζωγραφικής της συμπεριλαμβανομένου του μαύρου Σταυρού, Νέο Μεξικό (1929), κρανίο αγελάδων: κόκκινος, άσπρος και μπλε (1931) και κεφάλι του Κριού, άσπρο Hollycock, λόφοι (1935), μεταξύ άλλων έργων.

Georgia O'Keeffe

Τελευταία χρόνια της ζωής της και η καλλιτεχνική κληρονομιά της

Στα επόμενα χρόνια , η Ο’κήφ υπέστη εκφυλισμό της ωχράς κηλίδας και άρχισε να χάνει την όρασή της. Ως αποτέλεσμα της φτωχής όρασης, ζωγράφισε την τελευταία ελαιογραφία της με βοήθεια το 1972, ωστόσο, η δίψα της για δημιουργία δεν είχε τελειώσει. Με τη βοήθεια των βοηθών, συνέχισε να δημιουργεί τέχνη και έγραψε το τεράστιας εμπορικής επιτυχίας βιβλίο Georgia O’Keeffe (1976). “Μπορώ να δω τι θέλω να ζωγραφίσω”, είπε στην ηλικία των 90. “Το πράγμα που σε κάνει να θέλεις να δημιουργήσεις είναι ακόμα εκεί.”

Portrait of Georgia O’Keeffe

Το 1977, ο Πρόεδρος Gerald Ford βράβευσε την Ο’κήφ με το μετάλλιο της ελευθερίας και το 1985, έλαβε το εθνικό μετάλλιο των τεχνών.H Ο’κήφ πέθανε στις 6 Μαρτίου, 1986, στην Σάντα Φε, στο νέο Μεξικό, και οι στάχτες της σκορπίστηκαν στο Cerro Pedernal, το οποίο απεικονίζεται σε αρκετούς από τους πίνακές της. Η πρωτοποριακή καλλιτέχνης παρήγαγε χιλιάδες έργα κατά την διάρκεια της λαμπρής σταδιοδρομίας της, πολλά από τα οποία εκτίθενται σε μουσεία σε όλο τον κόσμο. Το Μουσείο Γεωργίας Ο’κήφ στην Σάντα Φε, στο νέο Μεξικό είναι αφιερωμένο στην διατήρηση της μνήμης, την τέχνη και την κληρονομιά του καλλιτέχνη, και προσφέρει περιηγήσεις στο σπίτι της και στούντιο, το οποίο είναι ένα εθνικό ιστορικό τοπόσημο.

O'Keeffe is receiving the Wisconsin Governor's Award for Creativity in the Arts from Gov. Warren Knowles.
Share on facebook
Share on twitter