frida kahlo

Η Magdalena Carmen Frida Kahlo Calderón

Η Μεξικάνικης καταγωγής καλλιτέχνης Φρίντα Κάλο είναι ευρέως γνωστή για τα αυτοπορτρέτα της, τον πόνο και το πάθος, και την τολμηρή, με ζωηρά χρώματα ζωγραφική της. Εξυμνήθηκε στο Μεξικό για την προσοχή που έδωσε στο μεξικάνικο και γηγενή πολιτισμό και από τις φεμινίστριες για την απεικόνιση της γυναικείας ομορφιάς.

Η Κάλο, υπέφερε από πολιομυελίτιδα ως παιδί, σχεδόν πέθανε σε ένα ατύχημα με λεωφορείο ως έφηβη. Υπέστη πολλαπλά κατάγματα της σπονδυλικής στήλης, της κλείδας και των πλευρών, μια σπασμένη λεκάνη, σπασμένο πόδι και εξαρθρωμένο ώμο. Ξεκίνησε να επικεντρώνεται σε μεγάλο βαθμό στη ζωγραφική, ενώ αναρρώνε φορώντας νάρθηκα. Σε όλη την διάρκεια της ζωής της, είχε υποστεί τριάντα χειρουργεία.

Οι εμπειρίες της ζωής της είναι ένα κοινό θέμα σε περίπου 200 έργα ζωγραφικής της κάλο, σκίτσα και σχέδια. Ο φυσικός και συναισθηματικός πόνος απεικονίζεται έντονα στους καμβάδες, όπως και η ταραχώδης σχέση της με τον σύζυγό της, τον συνάδελφο καλλιτέχνη Ντιέγκο Ριβέρα, τον οποίο παντρεύτηκε δύο φορές. Από τους 143 πίνακές της, οι  55 είναι αυτοπροσωπογραφίες.

Η καταστροφή στο σώμα της από το ατύχημα με το λεωφορείο εμφανίζεται με απόλυτη λεπτομέρεια στην σπασμένη στήλη. Η Κάλο απεικονίζεται σχεδόν γυμνή, ντυμένη από την μέση και κάτω, με την σπονδυλική στήλη της να παρουσιάζεται ως μια σπασμένη διακοσμητική στήλη. Το δέρμα της είναι τρυπημένο με καρφιά. Επίσης φοράει έναν ορθοπεδικό κηδεμόνα.

Το πρώτο πορτρέτο της την απεικόνιζε να φορά ένα βελούδινο φόρεμα το 1926. Ήταν ζωγραφισμένο σε ύφος 19ου αιώνα πολλοί Μεξικανοί καλλιτέχνες επηρεάστηκαν σε μεγάλο βαθμό από την ευρωπαϊκή αναγέννηση. Επίσης μερικές φορές δανείστηκε από τους μεξικανούς ζωγράφους την χρήση του υπόβαθρου των δεμένων πίσω κουρτινών. Έργα της όπως το πορτρέτο μιας γυναίκας σε λευκό (1930) και Αυτοπροσωπογραφία αφιερωμένη στον Λέοντα Τρότσκι (1937) όλα φέρουν αυτό το υπόβαθρο. Στην δεύτερη προσωπογραφία της, “ο χρόνος κυλά,” Η κάλο χρησιμοποιεί ένα λαϊκό στυλ και ζωντανά χρώματα. Φοράει ρούχα αγροτών, και το κόκκινο, λευκό και πράσινο στον πίνακα της είναι τα χρώματα της μεξικανικής σημαίας.

Κατά την διάρκεια της ζωής της, η Αυτοπροσωπογραφία είναι ένα θέμα που η Φρίντα Κάλο επιστρέφει πάντα, όπως οι καλλιτέχνες έχουν πάντα επιστρέψει στα αγαπημένα τους θέματα όπως ο Vincent van Gogh με τα λουλούδια του ήλιου, ο Ρέμπραντ με τα πορτρέτα του, και ο Claude Monet με τα νούφαρα του.

Η ζωγραφική μου φέρνει μαζί της το μήνυμα του πόνου.
Frida Kahlo

Φρίντα και Ντιέγκο: Στην αγάπη και στον πόνο

Η Κάλο και ο Ριβέρα είχαν μια ταραχώδη σχέση, που χαρακτηρίζεται από πολλαπλές υποθέσεις και από τις δύο πλευρές. Πορτρέτο με κομμένα μαλλιά (1940),η κάλο απεικονίζεται στο κοστούμι ενός άνδρα, κρατώντας ένα ψαλίδι, με τα κομμένα μαλλιά της κάτω και γύρω από την καρέκλα στην οποία κάθεται. Αυτό αντιπροσωπεύει τις φορές που έκοβε τα μαλλιά της που λάτρευε ο Ριβέρα όταν ήταν σε σχέση.

Το 1937 στον πίνακα , η καρδιά, δείχνει τον πόνο της κάλο για την απιστία του συζύγου της με την νεώτερη αδελφή της Χριστίνα. Μια μεγάλη σπασμένη καρδιά στα πόδια της δείχνει την ένταση της αγωνίας της κάλο. Φρίντα και Ντιέγκο χώρισαν το 1939, αλλά υπήρξε επανασύνδεση έναν χρόνο αργότερα και ξαναπαντρεύτηκαν. Οι δύο Φρίντα (1939) απεικονίζουν την κάλο δύο φορές, λίγο μετά το διαζύγιο. Η μια Φρίντα φοράει ένα κοστούμι από την Tehuana περιοχή του Μεξικού, που εκπροσωπεί την Φρίντα που ο Ντιέγκο αγαπούσε. Η άλλη Φρίντα φοράει ένα Ευρωπαϊκό φόρεμα, όπως η γυναίκα που ο Ντιέγκο πρόδωσε και την απέρριψε.

Σουρεαλιστικό ή ρεαλιστικό;

Η Φρίντα Κάλο συμμετείχε στην «διεθνή έκθεση του υπερρεαλισμού» το 1940 στο Galeria de Arte, στο Μεξικό. Εκεί, παρουσίασε τους δύο μεγαλύτερους πίνακές της: τις δύο Φρίντα και το τραυματισμένο τραπέζι (1940). Η Κάλο δεν πούλησε πολλά έργα ζωγραφικής στην διάρκεια της ζωής της, αν και ζωγράφισε περιστασιακά πορτρέτα για την επιβίωση της. Είχε μόνο μία ατομική έκθεση στο Μεξικό στην διάρκεια της ζωής της, το 1953, μόλις ένα χρόνο πριν από το θάνατό της στην ηλικία των 47.

Share on facebook
Share on twitter